
«Αβγουλοδρομίες» και «Σχοινί» - Σειρά διεπιστημονικής αναβίωσης κυπριακών παραδοσιακών παιχνιδιών
8 Απριλίου 2025
Τελευταία εβδομάδα πριν από τις διακοπές του Πάσχα και η διεπιστημονική αναβίωση των κυπριακών παραδοσιακών παιχνιδιών συνεχίζεται από τους/τις μαθητές/τριες της Β΄ και Γ΄ τάξης του Ολοήμερου Σχολείου Διαθεματικής και Διεπιστημονικής Μάθησης «STEAM – Ελληνική Γλώσσα και Πολιτισμός».
Γι’ αυτή την εβδομάδα χρησιμοποιούνται ως βάση τα παραδοσιακά παιχνίδια «Αβγουλοδρομίες» και «Σχοινί», τα οποία προσφέρουν στους/στις μαθητές/τριες την ευκαιρία για μια διεπιστημονική έρευνα, συνδυάζοντας γνώσεις και δεξιότητες από διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα:
- Μαθηματικά: Μέτρηση του χρόνου που χρειάζεται κάθε παιδί, για να ολοκληρώσει τη διαδρομή με το αβγό, μέτρηση της απόστασης της διαδρομής μέχρι να πέσει το αβγό, μέτρηση του μήκους του σχοινιού, υπολογισμός ταχύτητας (απόσταση/χρόνος), στατιστική ανάλυση και καταγραφή των αποτελεσμάτων (μέσος όρος, διάμεσος, εύρος), κατασκευή του αβγοειδούς σχήματος στο πρόγραμμα GeoGebra και εμφάνισή του σε επαυξημένη πραγματικότητα (GeoGebra AR).
- Φυσική: Κατανόηση της αρχής δράσης-αντίδρασης (Δυνάμεις: 3ος Νόμος του Νεύτωνα) και των αρχών της ισορροπίας και της σταθερότητας. Μελέτη του κέντρου βάρους (πώς η μετατόπιση του κέντρου βάρους επηρεάζει την ισορροπία), της κίνησης (ευθύγραμμη, καμπυλόγραμμη) και της επίδρασης της τριβής μεταξύ του κουταλιού και του αβγού.
- Πληροφορική: Δημιουργία ηλεκτρονικού παιχνιδιού προσομοίωσης μιας αβγουλοδρομίας και του σχοινιού (στο πρόγραμμα Scratch) και αναβίωση μιας αβγουλοδρομίας μέσω Μικτής Πραγματικότητας (MR).
- Τεχνολογία: Καμπυλότητα αντικειμένων, κατασκευή διαφόρων τύπων κουταλιών με 3D εκτύπωση και χρήση laser cut που διαθέτει το σχολείο.
- Ελληνική Γλώσσα και Πολιτισμός: Έρευνα και περιγραφή των παιχνιδιών και των κανόνων τους, αναζήτηση της ιστορίας και της προέλευσης αυτών των παραδοσιακών παιχνιδιών στην Κύπρο και σε άλλες χώρες, κατανόηση της πολιτιστικής σημασίας τους και του ρόλου τους στην κοινωνία, ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και ομαδικότητας.